Connect with the locals

Connect with the locals

In het voorgaande blog heeft u kunnen lezen over globalisering. Door globalisering zijn de grenzen vervaagd waardoor toeristen gemakkelijk rond kunnen reizen in de hele wereld. Door internet hebben toeristen veel kennis gekregen over bevolkingsgroepen in de hele wereld en wordt hun de kans geboden om met deze mensen in contact te komen. Door deze ontwikkelingen is er een nieuwe trend ontstaan‘’ Connect with the locals’’. Deze trend is benoemd door trendwatcher Tessa aan de Stegge als dé reistrend van 2015 (Telegraaf, 2015). Toeristen willen niet meer op vakantie naar echte toeristenplekken waar ze eerder een frikandel dan lokale gerechten kunnen scoren maar willen bijzondere ervaringen opdoen die ze kunnen delen.  

‘’ De vakantietrend Connect with locals illustreert de behoefte van reizigers aan verbondenheid en kleinschalige ervaringen met de lokale bevolking op het gebied van menselijk contact, verblijf, activiteiten & maaltijden in ruil voor een financiële vergoeding, Tessa van de Stegge’’

Deze trend is dus een soort drang naar persoonlijk contact met de lokale bewoners. Reizigers willen bijvoorbeeld een lokale gids, die vaak veel meer te vertellen heeft over zijn land dan ingevlogen gidsen (Wildiers, 2015). Volgens ervaringen van toeristen komen de mooiste verhalen en plekjes juist naar voren door de lokale bevolking. Zij weten precies de plekjes omdat zij al langere tijd in het gebied verblijven (Wildiers, 2015).

Deze trend komt mede voort uit de megatrend globalisering. Deze trend is een meso trend want het is een consumentenbehoefte. Toeristen willen zelf graag verblijven en in contact komen met locals. De trend wordt gezien als dé reistrend van 2015 en staat dus nog in de kinderschoenen. Het zijn dus originials die kiezen voor deze reis. Vooral jonge toeristen zijn op dit moment op zoek naar contacten met locals. Ze  zijn op zoek naar verrijkingen in hun levens en willen dit delen via sociale media. Er wordt verwacht dat er in 2015 100.000 toeristen daadwerkelijk zo’n reis gaan maken (Famme, 2015). Op dit moment is de impact nog niet echt heel erg groot maar de verwachting is dat deze trend zal gaan doorzetten in de toekomst en meerdere leeftijdsgroepen deze reizen gaan maken. Toeristen verlangen steeds meer naar authenticiteit, niet met de massa mee en meer zelf ontdekken.

Deze trend is op dit moment alleen toepasbaar en zichtbaar in de reisbranche. Reisorganisaties zullen met deze trend rekening moeten houden. Medewerkers kunnen niet meer kant en klare pakketreizen aanbieden, ze moeten hun assortiment gaan uitbreiden en zelf in contact komen met locals zodat zij toeristen hier na toe kunnen sturen. Echter kunnen bedrijven in de toekomst natuurlijk ook gaan ‘’connecten’’ met locals om zo kennis op te doen over nieuwe producten of problemen in hun gemeenschap.

De oorsprong van deze trend ligt in verschillende ontwikkelingen van de laatste jaren. Digitaal & Internet, deeleconomie, wie goed doet, goed ontmoet, local expertise en reizen ter verrijking zijn allemaal ontwikkelingen die belangrijk zijn voor de oorsprong van deze trend (Elbers, 2015).

Deze trend draagt natuurlijk bij aan nieuwe vormen van waarde creatie. Toeristen willen tegenwoordig niet alleen een mooi verblijf, mooi weer en niet te ver lopen naar het zwembad of strand. Toeristen zijn nu op zoek naar bijzondere ervaringen, ze willen in contact komen met lokale bevolking, de cultuur ervaren en goed doen voor de cultuur. Dit zijn nieuwe waarde voor reizigers. Vooral het bijdrage aan de cultuur is nieuw voor de normale toerist. Vaak komen toeristen alleen genieten en denken zij niet na over de lokale bevolking.

Wanneer u als toerist helemaal klaar bent met stadjes bezoeken, aan het strand liggen en uitgaan zijn er tijdens deze reizen veel mogelijkheid om te doen en te ontdekken. Zo kunnen ze samen met de lokale bevolking koken en eten, ambachten leren, lokale sporten doen en religieuze ceremonies bijwonen.

Ik, als reislustig type, kan mij wel vinden in deze trend. Door mijn stage in Barcelona ben ik in contact gekomen met veel Spaanse collega’s die al van kleins af aan in Barcelona wonen. Door deze mensen ben ik plekken gaan bezoeken waar ik anders nooit gekomen was, weet ik aparte dingen over de stad en ben ik in veel typisch Spaanse restaurantjes geweest. Deze bezoeken hebben mijn tijd in Spanje veel mooier en bijzonderder gemaakt. Het gedrag van consumenten en dus ook toeristen is  veranderd. Het is belangrijk dat de reisbranche zich hiervan bewust is want standaard pakketreizen met een hotel met ‘’friet van piet’’ op de hoek past niet meer in de nieuwe reiswensen van de nieuwe toerist.

Een beschrijving van een micro trend die voort komt uit ‘’ Connect with the locals’’ leest u woensdag!

Bibliografie

Elbers, L. (2015, Januari 14). Travel Trend 2015 volgens Tessa aan de Stegge. Opgehaald van Travel next: http://www.travelnext.nl/travel-trend-2015-volgens-tessa-aan-de-stegge-connectwithlocals.html

Famme. (2015, Januari 24). Opgehaald van Famme: http://www.famme.nl/connect-locals-de-reistrend-van-2015/

Telegraaf. (2015, Januari 14). Dé reistrend van 2015: connect with the locals. Telegraaf.

Wildiers, L. (2015, feb 1). Opgehaald van Reishonger: http://www.reishonger.nl/persberichten/trend-connect-with-locals/

Advertenties
Connect with the locals

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s