Airbnb

Airbnb / Sharing economy

Nou is er gisteren geschreven over de mesotrend ´´Connect with the locals´´. Allemaal leuk en aardig maar hoe kom je als toerist nou met lokale bevolking in contact? Dit kan natuurlijk middels speciale reisorganisaties maar om alvast in de reisstemming te komen en onder het mom van ‘’doe het zelf’’ kunnen toeristen tegenwoordig ook zelf in contact komen met de lokale bevolking en hiermee reisafspraken maken. ´´Particulier zoekt particulier´´. In dit blog heb ik puur gekeken naar de wereldwijde microtrend AIRBNB. Deze microtrend valt onder de grote trend sharing economy. Aanbieders bij Airbnb zijn bereid om hun eigen omgeving te delen met toeristen tegen een kleine vergoeding.

Wat is Airbnb?
Airbnb is ontstaan bij de oprichters toen ze hun huis openstelde voor bezoekers van een congres. Vervolgens werkten zij het idee uit, combineerde dit slim met enkele trends en de succesformule was geboren. Een van die trends waarop zij slim inspeelden was de consumentengedragsverandering (Koster, 2012). Het heeft vooral te maken met de overgang van hyperconsumptie naar ‘collaborative consumption’, waarin veel meer nadruk ligt op aspecten als reputatie en community. Bovendien wordt bezit steeds minder belangrijk zolang beschikbaarheid goed geregeld is.

Ruch : “Access will trump ownership.”
En persoonlijk geeft hij daar misschien nog wel het beste voorbeeld van, want hij heeft geen eigen huis en slaapt elke nacht in een Airbnb-accommodatie!

(Koster, 2012)

Airbnb is een betrouwbaar platform / community waar mensen over de hele wereld unieke accommodaties kunnen adverteren, ontdekken en boeken zowel online als vanaf een mobiele telefoon. De website is ontwikkeld om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Airbnb is opgericht in 2008 maar is in Nederland pas sinds 2014 echt bekend geworden. Airbnb is een microtrend want het is een trend op product niveau. Het is een product dat bijdraagt aan bijvoorbeeld de behoefte van de consument ´´ Connect with the locals´´ te voldoen. Airbnb speelt in op het veranderende consumentengedrag, waarbij de toegang tot diensten en producten belangrijker is geworden dan het bezit ervan.

Op dit moment  heeft Airbnb al meer dan 25.000.000 gasten gehad, zijn ze actief in meer dan 43.000 steden, beschikken ze over meer dan 600 kasteelverblijfplaatsen en zijn ze in meer dan 190 landen actief. Ze beschikken over meer dan 1.000.000 accommodaties wat toch wel indrukwekkende cijfers zijn voor slechts een aantal jaren (Airbnb, 2015).

 

 

Impact en toekomst
De plaats in de levenscyclus zal per land verschillen. Puur gekeken naar Nederland zijn de reizigers met Airbnb in mijn ogen nu nog originals omdat het bedrijf pas echt sinds 2014 bekendheid heeft gekregen hier. Daarnaast kijken Nederlanders graag eerst even aan of een bedrijf wel degelijk doet wat het beloofd en of het betrouwbaar is. Binnen korte tijd verwacht ik daarom ook dat de trend overgaat naar followers.

De impact van deze trend is gezien de cijfers aardig groot. Gekeken naar enkele ontwikkelingen zoals de gedragsveranderingen van consumenten, andere trends waar Airbnb op heeft ingespeeld en de snelle groei tot nu toe is de verwachting dat het bedrijf nog succesvoller gaat worden in de komende jaren. Echter is de kans op grote concurrentie natuurlijk wel groot. Grote boekingssite hebben er namelijk ook al voor gekozen om hun aanbod op de veranderde vraag aan te passen (Frankwatching, 2014).  Hieronder een voorbeeld van Villas.com, de nieuw ontwikkelde website van booking.com. Bijna identiek aan de website van Airbnb.

Mijn verwachting is daarom dat deze trend over een tijdje niet meer gezien gaat worden als trend maar snel opgenomen zal worden in de maatschappij. Bestaande boekingssites passen hun aanbod aan en er zijn speciale bedrijven die dit aanbod aanbieden. Puur gekeken naar de trend online reizen boeken kan het snel gaan in de reisbranche. Ik verwacht dat het hierdoor voor toeristen ‘’gewoon’’ gaat worden om bij de lokale bevolking te verblijven en dat deze mogelijkheid van reizen niet meer weg te denken is in de maatschappij.

Waarom is Airbnb een groot succes?

– De verkoopkracht van Airbnb ligt in het onderscheidende aanbod. Unieke locaties zijn van groot belang voor het succes.

“the accomodation becomes a true part of the travelexperience”.

– Niet alleen het verblijf bij lokale bevolking is een onderscheidende factor voor Airbnb. Ook de prijzen die reizigers betalen voor hun verblijven staan in geen vergelijk met prijzen voor hotels.

– Airbnb is niet alleen een website waarin zij aanbieders en vragers samen brengen, ze hebben ook een ‘’social community’’ gecreëerd voor de gasten en de aanbieders. Zowel de aanbieders als de gast zijn zichtbaar. Anoniem een boeking maken is niet mogelijk. Zo weten de aanbieders en de gast ook zeker met wie ze te maken hebben.

– Airbnb werkt nauw samen met locals waarvan de lokale economie profiteert. Gasten geven natuurlijk meer geld uit in de omgeving van de accommodaties.

– Airbnb beschikt over een goed mobiel platform. Dit is van groot belang want 26% van alle boekingen komen vanaf de smartphone of tablet.

– Airbnb biedt zowel de gasten als de aanbieders veel garantie tegen tegenvallers en – slagen.

(Koster, 2012) (Frankwatching, 2014)

Waard creatie

Gezien de veranderde behoefte van reizigers draagt deze trend wel bij aan nieuwe vormen van waarde creatie. Door te verblijven met lokale bevolking kunnen reiziger nieuwe en bijzondere ervaringen opdoen die zij tijdens normale vakanties niet zouden kunnen doen, ze kunnen bijdrage aan de cultuur en nieuwe kennis opdoen. De waarde van een vakantie krijgt hierdoor een andere invulling dan alleen maar relaxen en bijkomen.

Ik denk dat deze trend goed is ingesprongen in het gat in de markt. Hotels zijn vaak erg duur en door de economische crisis kunnen toeristen er nu goedkoper op uit.  In combinatie met bijvoorbeeld de trend ‘’connect with the locals’’ hebben zij een grote nieuwe business in de reisbranche gecreëerd. Doordat consumenten steeds meer veranderen is Airbnb een perfecte uitkomst voor consumenten om het eens lekker anders te gaan doen.

Bibliografie

Airbnb. (2015). Over ons. Opgehaald van Airbnb: https://www.airbnb.nl/about/about-us

Frankwatching. (2014). Opgehaald van Frankwatching: http://www.frankwatching.com/archive/2014/06/15/niet-de-mooiste-interface-wint-maar-de-meest-gebruikte/

Frankwatching. (2014). Opgehaald van Frankwatching: http://www.frankwatching.com/archive/2012/12/07/wat-de-retail-kan-leren-van-airbnb-collaboration-als-succesmodel/

Koster, B. (2012). Opgehaald van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/ole-ruch-airbnb-op-travelnext-congres-toegang-gaat-eigendom-overtroeven

Advertenties
Airbnb

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s