Crowdfunding

Waar haal je als ondernemer geld vandaan nu de banken hun hand op de knip houden? Bij de massa. Als heel Nederland vandaag een euro naar je overmaakt, ben je morgen miljonair. Crowdfunding is de succesformule van de laatste jaren!

Wat is crowdfunding nou eigenlijk?
Crowdfunding is simpel gezegd de financiering van een project of onderneming door particulieren. Hierbij gaat het om een directe financiering, dus zonder bemiddeling of tussenkomst van derden.

Het idee is als volgt: Een persoon wil een project starten maar beschikt niet over voldoende startkapitaal. In plaats van een bezoek aan de bank zet de starter het project op  een platform op het internet en vermeldt welk bedrag hij of zij nodig heeft om te starten. Particulieren kunnen dan zelf beslissen of zij willen investeren en met welk bedrag.  Het idee erachter is dat veel particulieren een klein bedrag investeren en dat deze kleine investeringen bij elkaar het project volledig financieren. Deze kleine investeerders noemt men the crowd het Engelse woord voor de mensenmassa (Moes, 2013).

Crowdfunding is een megatrend. Het is een maatschappelijk trend die de gehele maatschappij aan gaat. Een meso trend die hieruit voort kan komen is de trend dat mensen ergens bij willen horen. Een microtrend die hieruit voort komt zijn de online platforms zoals kickstarter en geldvoorelkaar.nl.

Crowdfunding in Nederland staat nog aan het begin van de levenscyclus. In Nederland begonnen halverwege 2010 de eerste crowdfunding platformen te ontstaan. De Autoriteit Financiële Markten verwachtte dat er over 2014 voor 37 miljoen euro via de geregistreerde platforms aan bedrijven en particulieren verstrekt zou worden. Dat is een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder. De verwachting is dat crowdfunding een flinke groei gaat doormaken. Crowdfunding past goed bij de Nederlandse mentaliteit. Nederlanders starten graag projecten samen op (Leeuw, 2015).

Vergeleken met Amerika valt dit bedrag in het niets. In 2010 ging er al meer dan 1 miljard dollar om in crowdfunding en de laatste 5 jaar is dit bedrag flink omhoog gegaan (Wikipedia, 2015).

Crowdfunding is ontstaan in Amerika in de 21ste eeuw en het duurde tot 2009 voordat crowdfunding Europa had bereikt. De trend is ontstaan door de economische crisis. Banken hielden steeds meer hun hand op de knip en het werd steeds moeilijker om investeringen los te krijgen. Hierdoor is crowdfunding geboren. Crowdfunding is gebaseerd op de gedachte dat vele kleine beetjes samen een heleboel is (Wikipedia, 2015).

Wat krijg je er voor terug?
De mensen die in een project geïnvesteerd hebben krijgen hier natuurlijk iets voor terug. Voorbeelden zijn een percentage van de winst, een eenmalige beloning of enkel eeuwige dank. Ondanks dat crowdfunding nog in de kinderschoenen staat in Nederland beschikken Nederlanders wel over veel verschillende soorten crowdfunding. Zo kunnen investeerders van een project het eindproduct krijgen  (pre sale), investeren met aandelen en met converteerbare leningen (Leeuw, 2015). Uit onderzoek is gebleken dat niet het rendement maar juist de passie van de initiatiefnemer de belangrijkste reden is om te investeren (Moes, 2013).

Gevaar
Een groot nadeel van crowdfunding is nu vaak nog het gebrek aan controle en overzicht. Investeerders hebben vaak geen zicht op hoe het geïnvesteerde geld precies besteed is. Omgekeerd heerst het gevaar voor ondernemers dat zij minder scherp zijn zonder de hijgende adem van een bank in hun nek. Crowdfunding staat nog in de kinderschoenen en zal de komende jaren nog verder geprofessionaliseerd moeten worden (Leeuw, 2015).

Belang van deze trend
Het belang van deze trend is erg groot voor de ontwikkeling van het land en de economie. Juist doordat banken niet snel meer leningen verlenen is dit een perfecte oplossing om toch je eigen start up of project te beginnen. Deze nieuwe bedrijven kunnen een groot succes worden en bijdragen aan de economie. Vaak hebben mensen goede ideeën mar niet het kapitaal om te beginnen en via deze weg wordt ze de kans geboden om het idee uit te voeren.

Bibliografie

Leeuw, J. v. (2015). Opgehaald van De Zaak: http://www.dezaak.nl/dit-worden-de-crowdfunding-trends-van-2015-7526366.html

Moes, A. (2013). Opgehaald van Graydon: https://www.graydon.nl/blog/crowdfunding-d-trend-van-nu

Wikipedia. (2015). Opgehaald van Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Crowdfunding

Advertenties
Crowdfunding

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s