Crowdsourcing

Als vervolg op het vorige blog crowdfunding, vandaag een andere vorm van ‘’crowd’’ namelijk crowdsourcing. Het grote verschil tussen deze twee is dat crowdfunding gaat over geld/investeringen en bij crowdsourcing gaat het over gebruik maken van informatie en kennis van derden.

Crowdsourcing, crowdfunding, crowdlearning, crowdsolliciteren?

Wat is crowdsourcing?
Crowdsourcing is het online benutten van de kennis, kunde en creativiteit van een grote groep mensen. Steeds meer organisaties en ondernemers maken gebruik van crowdsourcing om met behulp van de kennis, kunde en creativiteit van hun ‘crowd’ om hun organisatie of onderneming te versterken (Wagenaar, sd).

De definitie van Crowdsourcing zoals Jeff Howe hem ooit als eerste formuleerde: ‘Crowdsourcing is het uitbesteden van bedrijfsactiviteiten aan vrijwilligers die via het internet daartoe worden opgeroepen.’ (Bannink, 2010)

Crowdsourcing is populair en steeds meer in opkomst. Steeds meer organisaties zien kansen in het inschakelen van ‘de crowd’ om beter, sneller, en goedkoper te kunnen innoveren en produceren en hun bedrijfsdoelstellingen te behalen (Verbunt, Frank Watching, sd). De trend bevindt zich nog in de beginfase van de levenscyclus en zal dus de komende jaren nog flink groeien. Er zijn nog erg veel mogelijkheden die nog niet benut zijn. Daarnaast zullen ook steeds meer merken en bedrijven het succes van andere zien waardoor crowdsourcing een goed initiatief is om te overwegen.

Internet en social media hebben de merk-consument relatie fundamenteel veranderd (Willemsen, 2011). Deze verandering heeft gezorgd voor het ontstaan van crowdsourcing. Consumenten worden nu betrokken bij het merk en er wordt wat gedaan met hun wensen. De verwachting is daarom ook dat deze trend de komende jaren zal blijven groeien. Consumenten nemen niet zo meer van alles aan en vinden het belangrijk dat hun mening gehoord wordt (Bannink, 2010).

De trend
Crowdsourcing is een megatrend. Alle consumenten kunnen hiermee te maken krijgen waardoor het dus een maatschappelijke trend is. De mesotrend die bij crowdsourcing hoort is de veranderde relatie tussen consument en merk. De consument heeft nu veel meer macht. De microtrend kan bijvoorbeeld een crowdsourcing wedstrijd zijn zoals bij het chips merk Lay’s waarbij consument een nieuwe smaak mochten bedenken (Kennisbank sociale innovatie, 2011).

De trend kan toepast worden in allerlei branches en bedrijfstakken. In elk bedrijf en voor elk merk kan input van consumenten en gebruikers bijdragen om het beste product of dienst te ontwikkelen. De impact van deze trend is dus aardig groot. De bijdrage van consumenten en klanten wordt steeds belangrijker. De manier van werken in bedrijven zal door deze trend dus flink veranderen.

Voor crowdsourcing zijn de volgende personen van grote waarde, bijvoorbeeld klanten die meedenken over productverbeteringen, programmeurs die organisaties via crowdtesting helpen om bugs uit hun website te halen en wetenschappers die werkende oplossingen vinden voor scheikundige uitdagingen van bedrijven. Maar ook creatievelingen die voor je op zoek gaan naar pakkende slogans en domeinnamen voor jouw onderneming, vormgevers die via online wedstrijden logo’s ontwerpen (Verbunt, Frankwatching, 2014).

Enkele succesvoorbeelden van crowdsourcing
– Heel Nederland heeft in 2010 kunnen meedenken over de nieuwe smaak voor de limited edition chips van Lay’s. Via crowdsourcing heeft Lay’s op een innovatieve manier de consument betrokken bij haar productontwikkeling. In deze casus wordt beschreven hoe Lay’s deze campagne heeft vormgegeven (Kennisbank sociale innovatie, 2011).

– Universitaire onderzoekers konden met behulp van 57.000 gamers in enkele dagen de enzymstructuur van een Hiv-eiwit ontrafelen en zo jaren aan onderzoekswerk besparen.

– Een fietsproducent liet duizenden studenten en young professionals meedenken over vernieuwende fietsonderdelen en realiseerde in no time tot treffende productinnovaties.

– Bill Gates gaf met een online crowdsourcing-wedstrijd een wereldwijde boost aan de ontwikkeling en productie van een nieuwe generatie condooms die wél aantrekkelijk zijn in gebruik (Verbunt, 2014).

– Lego: het modelvoorbeeld van crowdsourcing, waarbij de crowd (klanten/consumenten) online zelf nieuwe Lego ontwerpen. Vervolgens doet Lego de steentjes die daarvoor nodig zijn in een doosje en stuurt het tegen betaling op. Niet alleen zijn die ontwerpen voor jezelf, maar het ontwerp kan ook in de catalogus worden gezet, waarna andere klanten het kunnen bestellen. Bedenker krijgt vervolgens een klein deel van de omzet.

– Gold Corp: het voorbeeld van de bijna failliete goudmijn die alle kaarten van de mijn openbaar maakte en mensen aanzette om mee te zoeken naar nieuwe goudvondsten. Zowel professionele als amateurgeologen hebben meegezocht en weer vele nieuwe goudaders gevonden. Het faillissement is hierdoor voorkomen (Bannink, 2010).

Voordelen van crowdsourcing
– Crowdsourcing leidt tot kostenbesparing want er zijn geen kosten voor R&D en geen vast persoon
– Kennis en ideeën opdoen
– Groot aantal deelnemers kunnen activiteiten sneller laten uitvoeren
– Doelgroep sterker binden aan het merk (Bannink, 2010)

Door de veranderde relatie tussen consument en merk is het belang van deze trend groot. Consumenten hebben nu veel meer macht en eisen daarom ook meer van merken. Wanneer merken niet voldoen aan deze eisen zullen zij klanten verliezen. Merken moeten daarom goed gebruik maken van de beschikbare kennis en informatie en de juiste mensen betrekken bij de processen. Hierdoor creëren zij meer waarde voor de klanten en binden zij de klanten. Het belang van deze trend is dus groot.

Bibliografie

Bannink, C. (2010, December). Opgehaald van Frank Watching: http://www.frankwatching.com/archive/2010/12/29/doktor-crowdsourcing/#ixzz1E6tHgmOi

Kennisbank sociale innovatie. (2011, April). Opgehaald van http://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/nl/kennis/kennisbank/lay—s-maak-de-smaak–een-nieuwe-smaak-op-de-markt-door-crowdsourcing/813

Verbunt, E. (sd). Opgehaald van Frank Watching: http://www.frankwatching.com/training/crowdsourcing/

Verbunt, E. (2014, Oktober). Opgehaald van Frankwatching: http://www.frankwatching.com/archive/2014/10/17/crowdsourcing-wat-kun-je-ermee-3-inspirerende-voorbeelden/

Wagenaar, F. (sd). Opgehaald van Marketingportaal: https://www.marketingportaal.nl/modellen-strategieen/wat-is-crowdsourcing

Willemsen, J. (2011, Februari). Opgehaald van Frank Watching: http://www.frankwatching.com/archive/2011/02/28/erfgoed-en-crowdsourcing/

Advertenties
Crowdsourcing

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s