Coca-Cola en WNF voor een beter milieu

Coca-Cola en WNF slaan de handen in een.

Frisdrank gigant Coca-Cola en het Wereld Natuur Fonds zijn in 2007 een samenwerkingsverband aangegaan. Coca-Cola gaat samen met het WNF om de bedrijfsvoering te verduurzamen en zoetwater gebieden te beschermen (WNF.nl, 2013). Een goed voorbeeld van hun nieuwe duurzame bedrijfsvoering is de uitgave van de nieuwste Coca-Cola variant ”Coca-Cola Life”. Het flesje is bijvoorbeeld gemaakt van recyclebaar plastic en plantaardige vezels.

Coca-Cola is een pro social brand omdat zij zich inzetten voor de natuur, geld willen inzamelen en ze willen hun bedrijfsvoering willen verduurzamen zonder dat zij hier direct iets voor terug krijgen of dat het hun iets oplevert. Een pro social brand wil zeggen dat het merk niet specifiek is opgericht om bij te dragen of iets goed te doen voor de maatschappij, maar dit uit vrije doet. Bedrijven die wel zijn opgericht om iets goeds te doen voor de maatschappij vanuit hun missie noemen we pro social enterprize bedrijven zoals Dopper.

Waarom Coca-Cola kiest voor een samenwerking met het WNF? De natuur is voor grote merken van groot belang. Coca-Cola verbruikt veel water bij de productie van de frisdranken. Water is erg kostbaar en wordt steeds schaarser, hiervoor wil Coca-Cola hun verantwoordelijkheid nemen. Ze willen de watergebieden beschermen, water hergebruiken en het gebruik van water verminderen (Coca Cola Nederland, 2013).

De doelstelling van Coca-Cola is dat zij in 2020 al het water dat zij gebruiken op een veilige manier willen teruggeven aan de lokale gemeenschap en de natuur. (Coca Cola Nederland, 2013)

Coca-Cola heeft er bewust voor gekozen om het WNF logo niet groot zichtbaar op de verpakking te plaatsen. Coca-Cola vindt dat het WNF er niet is om de verkoop te verhogen maar juist alleen om het proces te verduurzamen (Goldhoorn, 2013).

Arctichome
Artichome is een speciale 3 jarige campagne van het WNF en Coca-Cola buiten de bestaande samenwerking om. Deze campagne staat in het teken van de bescherming van het leefgebied van ijsberen. Coca-Cola wil hiervoor geld inzamelen zodat het WNF onderzoek kan doen en het leefgebied van ijsberen behouden kan worden. Het leefgebied van ijsberen smelt steeds sneller waardoor het leefgebied dreigt te verdwijnen. Elke donatie die gedaan wordt verdubbeld Coca-Cola zelf. Coca-Cola voelt zich verbonden met ijsberen omdat ijsberen al vele jaren voorkomen in de reclame uitingen van het bedrijf. Ze hopen dat zij met hun bijdrage het leefgebied kunnen redden (WNF.nl, 2013).

Naast de speciale campagne voor de ijsberen heeft deze samenwerking nog meer ontwikkelingen opgeleverd, zoals de Water saver toolkit.  Dit is een softwareprogramma voor waterbesparing technieken. Hierdoor is het waterverbruik van 2,7 liter naar 1,4 liter gegaan (Duurzaam ondernemen, 2013).

De samenwerking
Voor Coca-Cola brengt een samenwerking met het WNF natuurlijk positieve publiciteit met zich mee. Door zich verantwoordelijk op te stellen en bewust bezig te zijn met de natuur creëren ze veel goodwill bij hun klanten. Coca-Cola laat hun klanten hiermee zien dat zij zich bewust zijn van de schade die zij hebben aangericht door hun productie. Doordat frisdrank haast niet meer weg te denken is in het leven kunnen zij niet stoppen met produceren maar op deze manier dus wel rekening houden met en het proces verbeteren.

De waarde die Coca-Cola en het WNF creëren voor de maatschappij is natuurlijk een beter milieu. De laatste jaren is het milieu en de natuur flink aangetast waardoor er veel schade is ontstaan. Door er nu bewust mee om te gaan voorkomen zij een verslechtering en proberen ze deze schade te herstellen of een halt toe te roepen. Door een beter en schoner milieu leven mensen een gezonder leven en door zuinig om te gaan met grondstoffen is er in de toekomst ook nog veel mogelijk. Het belang van deze acties zijn dus groot, want als grote bedrijven niet bewust om gaan met het milieu zullen er straks grote natuurrampen plaats vinden met bijvoorbeeld het gesmolten water van de ijsberen.

Van elke pro social actie zijn er natuurlijk groepen die profiteren. Primair zal Coca-Cola zelf goed profiteren van deze actie. Zoals hierboven al besproken genereren ze goodwill en positieve publiciteit. Hierdoor is de verwachting dat de winst zal gaan stijgen omdat steeds meer consumenten dit soort actie belangrijk vinden. Daarnaast natuurlijk de ijsberen. Doordat er door het ingezamelde geld onderzoek kan worden gedaan naar het leefgebied is de kans groot dat er oplossingen worden gevonden om het leefgebied te behouden en te verbeteren. Hierdoor kunnen alle ijsberen een rustig en fijn leven leiden. Secundair profiteren het WNF en de maatschappij van deze actie. De actie ondersteunt een beter milieu en dit is natuurlijk voor de gehele maatschappij van groot belang. Het WNF krijgt door deze actie ook meer bekendheid en veel inkomsten waardoor zij weer nieuw onderzoek kunnen doen.

Bibliografie

Coca Cola Nederland. (2013). Opgehaald van Coca Cola Nederland: http://www.cocacolanederland.nl/Milieu/Waterbeleid.aspx

Duurzaam ondernemen. (2013, Juli 10). Opgehaald van Duurzaam ondernemen: http://www.duurzaam-ondernemen.nl/the-coca-cola-company-en-het-wereld-natuur-fonds-kondigen-nieuwe-wereldwijde-milieudoelstellingen-aan/

Goldhoorn, C. (2013). Opgehaald van ADinformatie: http://www.adformatie.nl/nieuws/bericht/coca-cola-helpt-wnf-de-ijsbeer-te-beschermen

WNF.nl. (2013). Opgehaald van WNF: https://www.wnf.nl/nl/actueel/nieuws/bericht/?bericht=6511

Advertenties
Coca-Cola en WNF voor een beter milieu

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s